Netwerkevent 2018 Internationaal Onthaal (16-10-2018)

Op woensdag 16 oktober 2018 konden 30 onthaalmedewerkers en -coördinatoren op het jaarlijkse netwerkevent van Toerisme Vlaanderen in het Mechelse Hof Van Busleyden een hele dag met vakgenoten van gedachten wisselen over kwaliteitsvol toeristisch onthaal. Ze maakten er kennis met de onthaalpraktijk in Mechelen en bekeken samen hoe klantenervaringen kunnen helpen om tot meer kwaliteit te komen.

Met dank aan Stad Mechelen en Möbius voor het welslagen van dit event!

Focus op 2 thema's

Toeristisch onthaal in kunststad Mechelen

Het event ging van start met een toelichting door Sara Verhaert en Liesbeth Van Nerom van Hof Van Busleyden over de wisselwerking tussen toeristisch onthaal en het museum/stadspaleis. Rebekka Koch en Gisel Vercauteren van Visit Mechelen vulden aan hoe decentraal onthaal in de praktijk verloopt en hoe de 'ambassadeurs' in dat plaatje passen.

Paul Boënne, hoofd Visit Mechelen, leidde de deelnemers aan het eind van de dag rond in het Schepenhuis, waar het gloednieuwe Mechelse bezoekerscentrum werd ondergebracht. Een knappe integratie van geschiedenis en hedendaagse ontsluiting, met aandacht voor actuele Mechelse en Vlaamse thema's. 

Afsluiten deden we met een knipoog naar het Mechelse verleden als bourgondische hoofdstad met een smakelijk (en gesmaakt) moment op de Grote Markt. Bedankt, Visit Mechelen!

Leren uit klantenfeedback

De voorbije drie jaar deden we in de Vlaamse steden veel ervaring op met het verzamelen van klantenfeedback en de vertaling daarvan in een betere dienstverlening. Drie systemen stonden centraal: het klantentevredenheidsonderzoek (KTO), klachtenmanagement en mystery visits. Wat leren we daar nu uit? Hoe doen onze onthaalcentra het, en hoe kunnen we het verzamelen en verwerken van feedback in de toekomst verbeteren? We bekeken het aan de hand van inspirerende voorbeelden, presenteerden heldere round-ups en leerden van elkaars ervaringen.

Documentatie

Algemene presentatie van het event met verslag besprekingen door Dirk Yzewyn

Hof van Busleyden in dialoog met toerisme- presentatie Liesbeth Van Nerom

Onthaal in het kunststedenonderzoek - capita selecta uit het KSO 2018

Travelsat benchmark tevredenheid - hoe scoort ons onthaal (Vlaamse kunststeden)

Offline KTO - case Visit Mechelen (presentatie Gisel Vercauteren)

Online KTO - case Toerisme Vlaanderen (resultaten)

Online KTO - case Visit Tervuren (presentatie Erwin Delaere)

Leren van mystery visits - presentatie Möbius en verslag workshop (Eline Maes)

 

MECHELEN HEET JE WELKOM
schepenhuis mechelen met pictogram
MEER INFORMATIE
Dirk Yzewyn
Kwaliteitscoördinator - Onthaal, Attracties en Musea
+32 2 504 04 28
+ 32 476 24 73 27