Inspiratie voor Management
VisitFinland wil zijn sector beter wapenen voor de internationale markt. Laat je hier inspireren door het lijstje met de 10 criteria dat ze daarvoor hanteren.
Visit Schotland besliste eind 2017 om op korte termijn 60 % zijn toeristische onthaalcentra (of i-centres) te sluiten.
Toerisme Oost-Vlaanderen startte in 2017 met de uitbouw van een decentraal onthaalnetwerk. Professioneel wegwijs maken en gastvrij ambassadeurschap staan...
Westtoer biedt West-Vlaamse ondernemers (en toerismediensten) een kwaliteitstraject aan dat finaal leidt tot de toekenning van het Q-label. Ook onthaalcentra kunnen hiervoor kandideren.
DestinationNEXT wil als internationaal project DMO's inspireren en helpen om de marketing en het management van hun bestemming af te stemmen op belangrijke lange termijn ontwikkelingen. De achtergrondinfo, inspiratie en tools zijn gericht op het bredere plaatje, maar kunnen deels ook van pas komen bij de toekomstgerichte ontwikkeling van toeristisch onthaal.
Wonderful Copenhagen, de DMO van de Deense hoofdstad, gaat met zijn strategie 2020 een heel nieuwe weg op, een die ook voor onthaal heel uitdagend is.
VisitEngland ontwikkelde een ondersteuningsinstrumentarium voor zijn Tourist Information Centres, zeg maar de Engelse variant van Kwaliteit in Onthaal. De instrumenten die je terugvindt op hun de website zijn niet alleen inspirerend maar vaak ook direct inzetbaar in de Vlaamse context.
Twee inspirerende voorbeelden van onthaalcentra die zich actief profileren op sociale media: Swansea (Tripadvisor) en Oslo (Facebook).