Business Model Canvas in gidsenwerking

Organisaties met een gidsenwerking moeten steeds weer op zoek naar nieuwe antwoorden op nieuwe uitdagingen. Ze moeten bij wijze van spreken zichzelf steeds ‘opnieuw uitvinden’. De drang naar hands-on oplossingen voor de dagdagelijkse problemen staat een structurele aanpak soms in de weg. 

De kadertekst rond het Business Model Canvas (BMC) bied je een instrument dat je kan gebruiken als trigger voor een toekomstgerichte gidsenwerking.

Het BMC helpt je inzicht te vergaren in de essentiële vragen :

  • Wat doe je als organisatie? Waarom doe je dit? Waarin onderscheid je je van anderen? Wat maakt jou uniek?
  • Voor wie doe je dit? Wie zijn je klanten? Hoe bereik je die?
  • Met wie werk je daarvoor samen? Wie zijn je partners en wat betekent dit voor jouw medewerkers?
  • Hoe ziet het werkveld eruit? Wie zijn je concurrenten? Wat kan je van hen leren?
  • Hoe ziet het kosten- en opbrengstenplaatje eruit?
  • Wat wil je bereiken met je organisatie? Kan je je rendement verhogen? Wil je investeren om te groeien?