Gastenboek: papier of digitaal

Het gastenboek van weleer fungeert meer en meer als een review medium. Het wordt daardoor belangrijker als bruikbare bron van klantenfeedback. Maar is een gastenboek -zeker een papieren - nog wel van deze tijd? In het artikel En nu graag nog even uw mening op papier (De Standaard, 5-1-2017) lees je inspirerende getuigenissen van o.m. Kasteel van Gaasbeek, M-museum en Caermersklooster.

Toepassingen met digitale gastenboeken vind je toch nog vooral buiten de culturele sfeer, met bruiloften op kop.  Zie bijvoorbeeld Iguestbook, Skyfly of Videofelicitaties. Allicht is de inzet van een gastenboek in die gevallen niet meteen bedoeld voor de monitoring van kwaliteit.

Overweeg je de inzet van een digitaal gastenboek in de context van een attractie, museum of tentoonstellingen? Zorg dan in elk geval voor een uitnodigende vormgeving, een strategische locatie, invulcomfort, een belevingsfactor, emotionele beloning en vergeet niet het initiatief goed communicatief te omkaderen.