Wist je dat? Over Social media en hotels

  • 91% van alle review sites afkomstig is van Booking.com?Tripadviser staat op de tweede plaats en Expedia halt nog 7% van alle reviews.
  • Het aantal reviews per aantal beschikbare kamers is gemiddeld 15In Brugge ligt het gemiddelde hoog; 23 reviews. Reden is dat de meeste reservaties in Brugge via OTA (online travel agency)
  • 73% van alle reviews is positief en nog geen 10% is negatief.Uitbaters moeten dus niet te veel wakker liggen van negatieve reviews. Maar negatieve reviews blijven wel lager hangen
  • In 2015 was 86% van de hotels in Vlaanderen aanwezig op social media.
  • Facebook, Tripadvisor en Linked zijn het populairst. Facebook is goed voor het opbouwen van relaties.
  • Tripadvisor is vooral geschikt voor klantenwerving en heeft een zeer groot bereik.
  • Social media kan vooral gebruikt worden als een marketingtool en slechts bijkomend als een verkoopskanaal. Bookingsmodule op Facebook is goedkoop maar wordt weinig gebruikt. Uitbater kan ook rechtstreeks reviews op Facebook laten plaatsen.
  • Meer dan 50% van de uitbaters doen proactief aan online review management. Zowel tevreden als minder tevreden klanten moeten aangespoord worden reviews te plaatsen.
  • 58% van de uitbaters zegt binnen de 24 uur een review te beantwoorden.
  • Een uitbater is gemiddeld 6 uur per week bezig met social media: plaatsen van foto’s, meten van het aantal reviews, lezen en beantwoorden berichten.
  • 34% van de hotels gebruikt web gebaseerde track software zoals Olery of Trust You
  • Uitbater heeft weinig vat op berichten op Social media (What’s app, Facebook, Twitter, Instagram…)
  • 5% van de overnachtingen gaat over in een review
  • Bijna 100% van de hotelgasten hebben een review gelezen voor ze boeken
  • Reviews schrijven, gebeurt weinig -  reviews lezen, gebeurt heel veel
  • Booking.com vraagt minstens 12% commissie
  • Airbnb vraagt 4%