Verslag netwerkevent "Op zoek naar beleving"

Beleveniseconomie is een term die trendwatchers al jaren in de mond nemen. Veel organisaties met gidsenwerking zijn hier binnen hun werking al druk mee bezig. Louter kwalitatieve rondleidingen en een uitmuntende dienstverlening voldoen in de ogen van de klant immers niet meer: die wil beleving, een 'wow-effect'.

Maar wil je klant dan enkel producten en diensten die garant staan voor een onmiddellijke geluksbeleving? Of is hij op zoek naar meer, naar authenticiteitinspiratiezingevingtransformatie,...? 

Op zoek naar beleving!

Tijdens deze namiddag kregen de deelnemers een introductie tot verschillende relevante deelaspecten van het thema 'beleving'.

WELKOM: M Museum - Sofie Vermeiren

Sofie Vermeiren vertelde hoe het museum de laatste jaren gewerkt heeft om meer beleving in te bouwen in de tentoonstellingen. En hoe de gidsenploeg ook meer beleving brengt in de rondleidingen door het museum.

Presentatie van Sofie Vermeiren

KEY NOTE: De emotiemarkt (Susanne Piët - Emotiespecialist)

Susanne Piët lichtte aan de hand van voorbeelden en eigen ervaringen toe dat beleven een werkwoord is. Het gaat om een niet-tastbaar begrip, maar met de tips die ze gaf, inspireerde ze de deelnemers om na te denken op welke manier ze hun aanbod meer belevingsvol kunnen maken.

Presentatie van Susanne Piët 

INSPIRATIESESSIE: Het belevingsweb (Ann Petermans - Universiteit Hasselt - Faculteit Architectuur & Kunst)

Ann Petermans reikte methodieken aan die helpen bij het introduceren van meer beleving in je aanbod. Het belevingsweb en een fotostudie zijn hiervan voorbeelden.

Presentatie van Ann Petermans 

INSPIRATIESESSIE: Storytelling in je communicatie (Rudy Pieters - Publiek Centraal)

Rudy Pieters toonde aan dat je door emotie en betekenis in je verhalen en communicatie te leggen, inspiratie bij je klant kan opwekken. Hoe, waarom en waar vertel je die verhalen?  

Presentatie van Rudy Pieters 

INSPIRATIESESSIE: Imagineering (Bert Smit - NHTV)

Bert Smit demonstreerde hoe je met 'imagineering' en door persona's en bezoekerscycli te gebruiken een belevingsvolle verhaallijn kan ontwerpen.

Presentatie van Bert Smit 

Interessante links

Tijdens de lezingen en inspiratiesessies werd o.a. verwezen naar onderstaande instrumenten uit de toolkit 'Kwaliteit in Gidsenwerking':

M Museum
MEER INFORMATIE
Lies Boonen
Coördinator Kwaliteit - Gidsenwerking
+32 2 504 04 62
+32 499 77 05 47